Papierowy Zeszyt
Nasz kolejny projekt to Papierowy Zeszyt – inicjatywa pod która mamy nadzieję podpisze się wiele organizacji, fundacji i stowarzyszeń a także placówek edukacyjnych, które tak jak my działają na rzecz poprawy dobrostanu cyfrowego dzieci i młodzieży.
Jaki jest aktualny problem?
W 2023r. UNESCO wezwało do zakazu używania smartfonów w szkołach, ponieważ wykazano w badaniach, że korzystanie z urządzeń mobilnych jest związane ze zmniejszonymi wynikami w nauce, a nadmierny czas spędzany przed ekranem ma negatywny wpływ na samopoczucie dzieci. Jak to wygląda na naszym rodzimym podwórku?
- Dzieci w szkole podstawowej grają w Minecrafta na świetlicy.
- Oglądają youtube w czasie wolnym od lekcji lub w czasie świetlicowym grają w gry online.
- Czwartoklasiści dostali laptopy bez przeszkolenia z edukacji cyfrowej oraz cyfrowej higieny.
- Ministerstwo Cyfryzacji reklamuje plan na podręczniki w wersji cyfrowej oraz program Cyfrowy Uczeń.
- Odchodzimy powoli od nauki na papierze, pojawiają się pomysły jeszcze mocniejszego ucyfrowienia lekcji prowadzonych w szkołach podstawowych dla dzieci do 12. roku życia.
- Chcemy zwrócić uwagę kilku ministerstw na wpływ nadmiernego użycia ekranów, nowych technologii i mediów cyfrowych na mózg dziecka do 12. roku życia.
- Bardzo boimy się niekontrolowanego wprowadzania kolejnych ekranów i nowych technologii w szkołach podstawowych.
- Odchodzimy od papieru na rzecz ekranów. Bez kontroli czasu jaki spędzają przed nimi nasze dzieci.
Jak to wygląda w innych krajach?
Szwecja wstrzymała narodową strategię cyfrowej edukacji. Po wsłuchaniu się w krytykę ze strony pediatrów i psychiatrów rząd w Sztokholmie zrobił wyraźny krok wstecz. Najmłodsze dzieci nie będą spędzały już tyle czasu przed ekranami. Władze dofinansują za to zakup drukowanych podręczników. Zdecydowano też o powrocie do egzaminów z użyciem ołówka i papieru. – „Cyfrowe pomoce naukowe należy wprowadzać dopiero w późniejszym wieku, gdy zamiast rozpraszać, będą one wspierać uczniów. Badania naukowe potwierdzają, że środowisko pozbawione ekranów (telewizorów, monitorów oraz smartfonów) stwarza dzieciom lepsze warunki do rozwijania relacji oraz pomaga skoncentrować się” – podkreśla szwedzka Minister Szkolnictwa Lotta Edholm w przedmowie do przyjętego przez rząd pakietu zmian.
Holandia – mimo szerokiego wykorzystania technologii, holenderskie szkoły często dbają o to, by uczniowie nie spędzali zbyt dużo czasu przed ekranami. Od 1 stycznia 2024 został wprowadzony zakaz korzystania z telefonów komórkowych, tabletów i smartwatchów, co jest wynikiem porozumienia między holenderskim resortem edukacji, szkołami i związanymi z nimi organizacjami.
Dania odchodzi od nadmiernego użycia ekranów i technologii w szkołach podstawowych na rzecz papierowych zeszytów i książek.
Wielka Brytania – brytyjskie szkoły są świadome ryzyka związanego z nadmiernym korzystaniem z ekranów. Dlatego też starają się zrównoważyć użycie technologii z tradycyjnymi metodami nauczania oraz aktywnościami poza-ekranowymi. Brytyjski resort edukacji wprowadził w roku 2024 zakaz używania smartfonów w szkołach podstawowych.
Zakaz używania smartfonów w szkołach podstawowych został wprowadzony już we Francji, Portugalii, we Włoszech oraz w UK.
Czas na polskie szkoły!
www.papierowyzeszyt.pl
0 komentarzy